8 sep. 2013

Sjömansbiff

Har idag prövat på att laga sjömansbiff för första gången, väldigt lyckat och enkelt faktiskt.



Sjömansbiff

4 port

Tillagningstid: ca 1 timme

  • ca 400 g lövbiff ( jag använde innerstek, fungerar utmärkt det också!)
  • 12 medelstora potatisar
  • ca 2 krm svartpeppar (jag använde pepparmix också)
  • 2 köttbuljongtärningar (eller 3msk oxfond)
  • 1 liter vatten
  • 1 msk sojasås
  • 2 tsk ljus sirap

1. Skär lövbiffarna i bitar ca 3×3 cm.Värm stekpannan och lägg i en klick smör. När smöret har lugnat ner sig lägger du i lövbiffsbitarna och steker dem på medelstark värme.
2. Skala och skiva potatisen.
3.Varva skivad potatis, kött, svartpeppar, potatis, kött, svartpeppar och potatis.

4. Tillsätt buljongtärningar, vatten, sirap och soja.
5.Koka tills potatisen är mjuk.
Jag har gjort små förändringar i receptet som ni kan se, men sån är jag, experimenterar med olika ingredienser och kryddor för att få det så som jag vill ha det.
Ha det bra!
<3 Jeanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar